Головна » Файли » Мої файли |
14.11.2016, 22:43 | |||||||||
ТЕМА УРОКУ: Кримське ханство у XVI – першій половині XVII ст.
МЕТА УРОКУ: Навчальна: сформувати у учнів поняття про корінне населення Криму, з метою розвитку пізнавальних вмінь учнів, охарактеризувати особливості економічного та політичного становища Кримського ханства та розкрити історичне значення Кримського ханства. Розвиваюча: з метою розвитку критичного історичного мислення, запропонувати учням роботу з документами, сприяти розвитку вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки з метою розвитку історичного мислення. Виховна: сприяти вихованню у дітей поваги до корінних народів, зокрема кримськотатарського народу. Виховувати учнів у дусі патріотизму.
Обладнання та матеріали: карта України в ХVІст, ілюстрації з даної теми у вигляді відео-презентації , документи.
Основні ідеї та поняття: курулгай, бей, диван, муфтій, бейлик.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ. І. Організаційний етап: Привітання з учнями у вигляді міні-інтерв'ю
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Метод частково-пошуковий
(У першій половині ХVI ст. українські землі перебувати
(Кри́мське ханство ) — монархічна держава кримськотатарської династії Ґіреїв. Існувала у1449–1783 роках. Займала територію Криму, степів Північного Причорномор'я в межиріччі Дністра і Дону, а також земель північної Кубані. Заснована Хаджі І Ґіреєм внаслідок політичного розпаду Золотої Орди. 1478 року, за правління його сина Менґлі І, прийняла протекторат Османської імперії
(Українські землі були одним з основних об’єктів татарських набігів)
Демонстрація вчителем карти України ХVІст.
ІІІ Викладення нового матеріалу Повідомлення теми, мети уроку (висвітлено на екрані)
Виходячи з назви теми учні складають запитання, відповіді на які вони хотіли б отримати, опрацювавши дану тему. Проблемне питання (пропонує вчитель): Якою була політика Кримського ханства по відношенню до інших українських земель? Розповідь вчителя: (презентація Бахчисараю, невільничого ринку в Кафі, природи Криму) Із численних земель колишньої Золотої Орди вціліло лише Кримське ханство. Воно займало менше половини території Кримського півострова. Ряд населених пунктів і територій входили до складу Османської імперії. Вони становили окрему адміністративну одиницю із центром у місті Кафі. Найбільшим містом Кримського ханства був Бахчисарай, що з 1532 р. став столицею ханства. Міста були центрами ремесла й торгівлі. Тут продавали пшеницю, вино, продукти тваринництва, рибу, ремісничі вироби. Предметом торгівлі був і «живий товар» — раби. Найбільший невільничий ринок існував у Кафі.
Більшість населення півострова складали прості вільні люди. Кріпацтва не існувало. Земля перебувала у володінні селянських громад, знаті та хана. Хан, розподіляючи землі серед місцевої знаті, не зачіпав володіння громад. Ліси та пасовища вважалися спільною власністю, оскільки, як вважають мусульмани, те, що існує на землі, створене Аллахом і не може належати комусь особисто.
Хана з династії Гіреїв обирала татарська знать на зїзді – курултаї. За державним устроєм Кримське ханство було децентралізованою державою, поділеною на сім бейликів, очолюваних могутніми беями — головами найбільш знатних родів. Вони мали свої війська й органи влади. Беї могли відмовитися брати участь у походах, проголошуваних ханами, або здійснювати самостійні походи. Влада хана обмежувалася диваном – своєрідною державною радою з найвищих осіб ханства, що вирішувала найважливіші внутрішні і зовнішні проблеми, та муфтієм – головою кримських мусульман, що слідкував за відповідністю ханських рішень нормама ісламу.
Письмова робота Записати визначення «бейлик», якого немає в підручнику. (визначення висвітлено на екрані)
Бе́йлик, — в тюркській традиції округ чи країна на чолі з беєм (князем). Аналог князівства у європейській традиції, або емірату — в арабській. Існували у XI - XVIII століттях на Близькому Сході, в Середній Азії, Закавказзі, Північній Африці, Кримському ханстві. У Османській імперії — адміністративний округ, керований беєм.
Робота в групах (опрацювавши текст підручника на ст. 64-65 дати відповідь на запитання) І група – вказати основні риси економічного розвитку Кримського ханства ІІ група – розкрити соціальна структура Кримського ханства
Робота з документом ІІІ група - Про вправність татарських воїнів свідчать записи Г. де Боплана: Вони озброєні шаблею, луком із сагайдаком із 18—20 стрілами; за по ясом у них ніж, кресало, щоб добувати вогонь, шило й п’ять або шість сажнів ремінних шнурів… лише найзаможніші носять кольчугу, інші ж, не маючи нічого, йдуть на війну, вважай, голими. Усі вони дуже сміливі та вправні на конях… і настільки спритні, що на повному чвалі перестрибують з одного коня, який засапається, на іншого, якого ведуть за вуздечку, щоб швидше тікати під час погоні. Кінь, не відчуваючи на собі господаря, відразу ж перебігає праворуч від нього, тримаючись весь час поруч із ним, щоб бути у зручному місці, коли вершник схоче пересісти на нього з тією спритністю, яка їм властива при перестрибуваннях. Ось як ці коні привчені служити своїм господарям…
ІV група Опрацювавши запропонований текст, скласти листа сучасникам від імені тогочасного жителя української землі.
Обговорення результатів роботи в групах.
Вчитель. Отже, Кримське ханство завжди перебувало в залежності від Османської імперії, і зовнішня політика Кримського ханства повністю відповідала політиці Османської імперії.
Зовнішня політика Кримського ханства. (Перегляд відео фрагменту)
Опис ілюстрації зображеної на екрані. Які події відтворив художник.
На основі викладеного матеріалу учні самостійно дають відповідь на проблемне питання, тим самим формулюють висновок. Отже, Кримське ханство – це татарська феодальна держава, яка за весь час свого існування вела «васальну» від Османської імперії зовнішню політику. По відношенню до території українських земель Кримське ханство вело загарбницьку, грабіжницьку політику.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу. І група отримує дві картки з визначеннями і кілька варіантів відповідей Знайти правильні відповіді. ІІ група два варіанти відповідей і кілька визначень Знайти правильні визначення. ІІІ група отримує опрацювавши карту атласу «Запорізька Січ у 16 – першій пол.. 17 ст.», визначити держави сусідні з Кримським ханством.
V. Підсумок уроку Заключне слово вчителя Кримське ханство — татарська феодальна держава в Криму, що у своєрідній формі поєднувала елементи родоплемінного народовладдя і східної монархії. Кримське ханство за весь період свого існування ніколи не жило самостійним життям. У XVI—XVII ст. воно було васальною державою Османської імперії, інтереси та плани якої знаходили відображення в його політиці. Кримське ханство мало досить численну напівкочову складову свого населення, що була рушійною силою набігів татар на сусідні країни. VI. Домашнє завдання 1. Опрацювати відповідний параграф підручника. 2. Творче завдання. За додатковими джерелами підготувати презентацію за темою «Пам’ятки культури Кримського ханства». 3. Виконати завдання в контурній карті.
| |||||||||
Переглядів: 3028 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |