MENU
Головна » Файли » Мої файли

Матеріали до уроку "Кримське ханство" (8-кл)
14.11.2016, 22:43

 

ТЕМА УРОКУ: Кримське ханство у XVI – першій половині XVII ст.

 

МЕТА УРОКУ:

Навчальна: сформувати у учнів поняття про корінне населення Криму, з метою розвитку пізнавальних вмінь учнів,  охарактеризувати  особливості економічного та політичного становища Кримського ханства та розкрити  історичне значення Кримського ханства. 

Розвиваюча: з метою розвитку  критичного історичного мислення, запропонувати учням роботу з документами,  сприяти розвитку  вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки з метою розвитку історичного мислення.

Виховна: сприяти вихованню у дітей поваги до корінних народів, зокрема кримськотатарського народу. Виховувати учнів у дусі патріотизму.

 

Обладнання та матеріали: карта України в ХVІст, ілюстрації з даної теми у вигляді відео-презентації , документи.

 

Основні ідеї та поняття: курулгай, бей, диван, муфтій, бейлик.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ.

І. Організаційний етап:

Привітання з учнями у вигляді міні-інтерв'ю

 

 

Наприклад: 
Вчитель:  Вітаю всіх! Діти з яким настроєм ви прийшли на урок? (гарним, сумним, надзвичайно веселим…)

       За вікном осінь, але це не привід сумувати, адже нас сьогодні чекає цікавий і насичений урок, який вам обов’язково запам’ятається. Але для цього нам з вами потрібно буде активно попрацювати.

-  Яка  повинна бути обстановка на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему?  (робоча)

- Отже, давайте створимо таку робочу атмосферу. Для цього нам потрібно розшифрувати та запам’ятати формулу уроку, яка допоможе організувати нашу з вами роботу творчо,  ефективно та результативно.

Формула уроку (записана на дошці)

 

 

Учні повинні скласти формулу своєї майбутньої роботи на уроці, використовуючи умовні позначення всіх якостей, що необхідні для плідної роботи. Старшокласникам можна дати завдання "розшифрувати" записану формулу. Такий тренінг розвиває у дітей навички самоорганізації, логічне мислення, вміння ставити мету і досягати її. Наприклад, учні склали таку формулу майбутнього уроку:
 

(у+о)* (в+с)*р=з,

де у - увага, о- організованість, в- взаємодопомога, с- спілкування, р- робота, з – знання.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Метод частково-пошуковий

  1. До складу яких держав входили Українські землі в ХVІ ст. ?

 (У першій половині ХVI ст. українські землі перебувати
у складі Великого князівства Литовського (Київщина, Переяславщина, частина Волині і Поділля), Польщі (Галичина), Молдавії (Буковина і Покуття, які згодом були захоплені Туреччиною), Туреччини (Нижня Наддніпрянщина і Крим входили до Кримського ханства, що було залежним від Туреччини), Угорщини (Закарпаття), Московської держави (Чернігово-Сіверські землі).

 

  1. Коли і як утворилося Кримське ханство?

(Кри́мське ханство — монархічна держава кримськотатарської династії Ґіреїв. Існувала у14491783 роках. Займала територію Криму, степів Північного Причорномор'я в межиріччі Дністра і Дону, а також земель північної Кубані. Заснована Хаджі І Ґіреєм внаслідок політичного розпаду Золотої Орди1478 року, за правління його сина Менґлі І, прийняла протекторат Османської імперії

 

  1. Яку політику здійснювали кримські хани щодо українських земель?

(Українські землі були одним з основних об’єктів татарських набігів)

 

Демонстрація вчителем карти України  ХVІст.

 

ІІІ Викладення нового матеріалу

 Повідомлення теми, мети уроку (висвітлено на екрані)

 

     Виходячи з назви теми учні складають запитання, відповіді на які вони хотіли б отримати, опрацювавши дану тему.

      Проблемне питання (пропонує вчитель):

     Якою була політика Кримського ханства по відношенню до інших українських земель?

     Розповідь вчителя: (презентація Бахчисараю, невільничого ринку в Кафі, природи Криму)

Із  численних  земель  колишньої  Золотої  Орди  вціліло  лише  Кримське  ханство.  Воно  займало менше  половини  території  Кримського  півострова.  Ряд  населених пунктів  і  територій  входили  до  складу  Османської  імперії.  Вони становили  окрему  адміністративну  одиницю  із  центром  у місті Кафі.

Найбільшим  містом Кримського ханства був Бахчисарай, що  з  1532  р.  став  столицею  ханства.

     Міста  були  центрами  ремесла  й  торгівлі.  Тут  продавали  пшеницю,  вино,  продукти тваринництва, рибу, ремісничі вироби. Предметом торгівлі був  і «живий  товар» —  раби. Найбільший невільничий  ринок  існував  у Кафі.

 

Більшість  населення  півострова  складали  прості  вільні  люди. Кріпацтва  не  існувало.  Земля  перебувала  у  володінні  селянських громад, знаті та хана. Хан, розподіляючи землі серед місцевої знаті, не  зачіпав  володіння  громад.  Ліси  та  пасовища  вважалися  спільною  власністю,  оскільки,  як  вважають  мусульмани,  те,  що  існує на  землі, створене  Аллахом  і  не  може  належати  комусь  особисто.

 

Хана з династії Гіреїв обирала татарська знать на зїзді – курултаї. За державним устроєм Кримське ханство було децентралізованою  державою,  поділеною  на  сім  бейликів,  очолюваних  могутніми  беями —  головами найбільш  знатних родів.    Вони мали  свої війська й органи влади. Беї могли відмовитися брати участь у походах, проголошуваних  ханами,  або  здійснювати  самостійні  походи.

     Влада хана обмежувалася диваном – своєрідною державною радою з найвищих осіб ханства, що вирішувала найважливіші внутрішні і зовнішні проблеми, та муфтієм – головою кримських мусульман, що слідкував за відповідністю ханських рішень нормама ісламу.

 

Письмова робота

   Записати визначення «бейлик», якого немає в підручнику. (визначення висвітлено на екрані)

 

Бе́йлик, — в тюркській традиції округ чи країна на чолі з беєм (князем). Аналог князівства у європейській традиції, або емірату — в арабській. Існували у XI - XVIII століттях на Близькому Сході, в Середній АзіїЗакавказзі, Північній Африці, Кримському ханстві. У Османській імперії — адміністративний округ, керований беєм.

 

     Робота в групах (опрацювавши текст підручника на ст. 64-65  дати відповідь на запитання)

І група – вказати основні риси економічного розвитку  Кримського ханства

ІІ група – розкрити соціальна структура Кримського ханства

 

Робота з документом

ІІІ група - Про вправність татарських воїнів свідчать записи Г. де Боплана: 

     Вони озброєні шаблею, луком із сагайдаком із 18—20  стрілами; за по­

ясом у них ніж, кресало, щоб добувати вогонь, шило й п’ять або шість сажнів

ремінних шнурів…  лише найзаможніші носять кольчугу, інші ж, не маючи

нічого, йдуть на війну, вважай, голими. Усі вони дуже сміливі та вправні на

конях… і  настільки спритні, що на повному чвалі перестрибують з  одного

коня, який засапається, на іншого, якого ведуть за вуздечку, щоб швидше

тікати під час погоні. Кінь, не відчуваючи на собі господаря, відразу ж  перебігає праворуч від нього, тримаючись весь час поруч із ним, щоб бути

у  зручному місці, коли вершник схоче пересісти на нього з  тією спритністю, яка їм властива при перестрибуваннях. Ось як ці коні привчені служити своїм господарям…

  • Які риси воїнів зауважив автор?
  • При що це свідчить?

 

ІV група

     Опрацювавши запропонований текст, скласти листа сучасникам від імені тогочасного жителя української землі.

     
    З  1450 р. по  1556 р. орди кримських татар вчинили  86  великих 
грабіжницьких походів на українські землі.Найбільшого пограбування татар зазнали землі Київщини і Поділля. 

      Литва і Польща мало дбали про оборону краю. Наймане військо, яке повинно було охороняти українські землі, було близько 4 тис. осіб. Замки, побудовані литовцями для оборони у Вінниці, Брацлаві, Черкасах, Умані, Барі, Каневі та інших містах, були погано оснащені, занедбані й мали невеликі гарнізони. 


     Через це південно-східні українські землі  -  Подніпров'я і Побужжя аж до Полісся і Західного Поділля —систематично спустошувалися. 

      Татарські напади спустошували Поділля, Київщину, Воліть, Холмщину, Галичину й мали для українського народу страшні наслідки. 

Наслідки татарських походів на українські землі 

1. Татари грабували українські землі, перетворивши південь і центр України майже на пустелю. 
2. Захоплювали в полон і продавали в рабство мирних жителів. Лише за  1575 р. татари вивезли з України понад 35 тис.бранців. 
3. З хлопчиків-підлітків виховували відданих султанові воїнів-яничарів. 
4. Жінки і дівчата потрапляли до гаремів. 
5. Збирали данину. 
6. Встановлювали для населення різноманітні податки. 
7. По-звірячому знущалися з невільників, яких використовували на важких земляних та будівельних роботах, гребцями на турецьких галерах, де вони, прикуті, під нагаями наглядачів, усе своє коротке життя проводили в непосильній і виснажливій роботі веслами, щоб швидше гнати морями військові та транспортні судна турків. 
8. Грабували, руйнували і спалювати українські міста. 

 

    Обговорення результатів роботи в групах.

 

Вчитель.   Отже, Кримське ханство завжди перебувало в залежності від Османської імперії, і зовнішня політика Кримського ханства повністю відповідала політиці Османської імперії.

 

   Зовнішня політика Кримського ханства. (Перегляд відео фрагменту)

   Конкурс запитань


«Конкурс запитань». Переглядаючи  відеоповідомлення, учні готують по кілька запитань творчого проблемного харак­теру.

 

Опис ілюстрації зображеної на екрані. Які події відтворив художник. 

 

     На основі викладеного матеріалу учні самостійно дають відповідь на проблемне питання, тим самим формулюють висновок.

Отже, Кримське ханство – це татарська феодальна держава, яка за весь час свого існування  вела «васальну» від Османської імперії зовнішню політику. По відношенню до території українських земель Кримське ханство вело загарбницьку, грабіжницьку політику.

 

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

      І група отримує дві  картки з визначеннями і кілька варіантів відповідей Знайти правильні відповіді.

     ІІ група два варіанти відповідей і кілька визначень Знайти правильні визначення.

     ІІІ група отримує опрацювавши карту атласу «Запорізька Січ у 16 – першій пол.. 17 ст.», визначити держави сусідні з Кримським ханством.

 

Ділова гра «Точка зору»



Учасники:

Опоненти - групи учнів, які захищають ту чи іншу точку зору; спостерігачі учитель та кілька помічників.

Зміст гри: дві групи учнів доводять правильність протилежних точок зору. Так можуть моделюватися зіткнення думок людей різних соціальних шарів, протиборчих таборів, учених різних епох...

До гри: учитель раніше оголошує тему дискусії, постачає необхідні знання та факти. Під час гри:

  1. Групи обговорюють свої аргументи й можливі контраргументи суперників.
  2. Групи вступають у дискусію.
  3. Вчитель як спостерігач оцінює: хто був логічнішим? Хто більш переконливі емоційно? Хто припустив помилки чи був некоректним у суперечці (перейшов на особистість.

Питання для дискусії:

І група – виправдати набіги татар на укр.. землі

ІІ група – доказати, що набіги татар мали несправедливий характер

Для цієї роботи чотири групи об’єднуються в дві.

 

 

V. Підсумок уроку

     Заключне слово вчителя

      Кримське ханство — татарська феодальна держава в Криму, що у своєрідній формі поєднувала елементи родоплемінного народовладдя і східної монархії.

     Кримське ханство за весь період свого існування ніколи не жило самостійним життям. У XVI—XVII ст. воно було васальною державою Османської імперії, інтереси та плани якої знаходили відображення в його політиці.

Кримське ханство мало досить численну напівкочову складову свого населення, що була       рушійною силою набігів татар на сусідні країни.

VI. Домашнє завдання

1.   Опрацювати відповідний параграф підручника.

2.   Творче завдання. За додатковими джерелами підготувати презентацію за темою «Пам’ятки культури Кримського ханства».

3. Виконати завдання в контурній карті.

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: armanashoks4
Переглядів: 3028 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 4.8/4
Всього коментарів: 0
avatar